7.2.13

emoties

Hebben jullie er ooit over nagedacht waarom wij emoties hebben? Wat de doel van emoties is? Ik niet. Maar maandag moest ik het doen. Ik doe mee aan LAPP-Top, zoek maar zelf op wat dat is, en ik doe psychologie. Wij hebben maandag een college gehad over emoties, hoe ze ontstaan en wat hun doel is. Onze eerste opdracht was dus om over mijn eerste vraag te gaan nadenken. Eerlijk gezegd, had ik eerst helemaal geen idee. Uiteindelijk kwamen wij toch een beetje uit op een idee, op een antwoord en wij zaten niet eens ver naast. De doel van emoties is namelijk communicatie. Ik luisterde zorgvuldig naar wat onze docent allemaal ging vertellen en ik begreep het merendeel ook, en ik vond het interessant, dus ik was blij. Dit was nog een bewijs dat ik psychologie zeker wil gaan studeren. Toen ging ik naar huis en onze huiswerk was om mensen te gaan interviewen met dezelfde vraag: waarom hebben wij emoties? Ik heb besloten om mijn filosofie docent te gaan interviewen, want hij zou zeker met een leuk antwoord komen, met iets wat onze docent misschien niet zou verwachten. Hij gaf ook een heel leuk en ingewikkeld antwoord, dus ik was tevreden. Het probleem met mij is alleen dat ik dingen te snel geloof als een docent dat mij vertelt. Of als mijn ouders me iets vertellen. Ik twijfel er niet aan, ik neem gewoon aan dat het klopt. Na de interview heb ik mijn filosofie docent uitgelegd wat wij hebben geleerd en hij twijfelde wel. Hij vroeg zich wel af of het klopte. En hij had eigenlijk gelijk, hoezo communicatie? We kunnen ook emotieloos praten, en dan begrijpen anderen ook meestal wat we bedoelen. Dus het is niet per se een doel. Ik heb er verder zelf niet over nagedacht, maar ik heb mezelf wel beloofd om niet alleen kritisch naar me eigen woorden te gaan kijken, maar ook kritisch te gaan luisteren naar anderen. Omdat iemand een docent is en onderzoeken heeft gedaan, betekent nog niet dat hij/zij gelijk heeft. Ik zal de volgende keer zeker wel vragen wat mijn docent vindt van de opmerking van mijn filosofie docent.

knuffels,
katie

No comments:

Post a Comment