6.3.12

do you remember?


Wij hadden laatst niks te doen met mijn zusje, dus wij hebben besloten om film te gaan kijken. We hebben Transformers gekozen, omdat wij die al lang niet hebben gezien. Wij hebben op DVD de eerste en de tweede deel, maar het staat niet duidelijk op welke de eerste en welke de tweede deel is. Alleen de titel enzo.. Dus wij hebben random eentje in de DVD-speler gedaan en toen dachten wij: nee, dit is de tweede.. wij kennen die mensen al, dit is zeker de tweede. Eruit gehaald, de andere erin gedaan. Nee, dit kan ook zeker niet de eerste zijn, want dit zijn de autobots en die kennen we ook al. Weer de vorige erin gedaan en dit hebben wij ongeveer 3 keer gespeeld. Wij waren er zo zeker van dat geen van beide de eerste was, maar toch was eentje dat dus wel. Wij hebben het uiteindelijk toch gevonden en gekeken.
Waarom heb ik dit verteld? Ik heb laatst een interessant programma gezien op tv over onze hersenen enzo. Het ging over ons geheugen, hoe wij dingen onthouden. Wat ik net heb verteld was een heel goed voorbeeld van hoe onze hersenen sommige dingen een beetje kleur geven of ons een waanbeeld van iets geven. Ik was helemaal in de war, ik wist helemaal niet meer welk stukje bij welke film hoorde. Ik vind ons geheugen een heel interessant onderwerp, omdat het zoveel bepaalt! Hij kan zoveel met ons doen, bijvoorbeeld laten geloven dat het echt niet de eerste deel van de film is. Dit is natuurlijk niet zo erg, maar bijvoorbeeld in dat programma hadden zij getuigen ondergevraagd over wat zij hebben gezien en ze hadden zoveel dingen verzonnen. Uiteindelijk wilden zij een man die naast hun stond toe te kijken naar de gevangenis sturen in plaats van de echte dader. Zij kregen de echte opname te zien van de daad (er werd iets gestolen op straat) en iedereen was geschokt. Wij kunnen onze herinneringen soms helemaal niet vertrouwen en dat is best wel erg in zo'n geval.
Het is natuurlijk maar heel kort, maar als iemand meer wilt weten hierover, KLIK HIER en je bent gelijk op de goede site. :)
Ik wilde dit met jullie delen, omdat ik soms uitspraken doe als 'maar jij zei het!' terwijl iemand dat helemaal niet heeft gezegd en het is best wel verwarrend natuurlijk voor mezelf en voor de ander ook. Ik probeer steeds vaker eerst na te denken hoe het precies was en dan pas zulke dingen zeggen, maar soms helpt dat zelfs niet. Het is zeker met jullie ook al eens gebeurd dat jij zeker wist dat iets gebeurd was of dat jij iets hebt gezien terwijl het niet zo was. Het komt allemaal door onze geheugen..

No comments:

Post a Comment