3.3.12

ikke niet begrijpen!


Hilarisch. Mijn blog is echt zó grappig! Nee, ik ben niet egoistisch ofzo. Mijn tante, die Hongaars is had tegen mij gezegd dat zij ook mijn Nederlandse blog leest, meestal begrijpt ze het niet, maar ze kan er veel om lachen. Zij vertaalt het namelijk met google vertaler. Ik wist dat google vertaler slecht was, maar zo slecht! :O Mijn posts zijn echt grappig, google kan beter schrijven dan ik! Maakt niks uit dat het grammaticaal en in het algemeen helemaal nergens op slaat, het is gewoon zo goed! Woorden achter elkaar, echt een hele bladzijde, totaal zonder betekenis. Je kunt niet eens weten waar het over gaat. Ik vond het gewoon geweldig. Ik heb het nog niet geprobeerd of het in het Engels ook zo grappig is, maar ik raad het jullie zeker aan. Pak maar een post, vertaal het en probeer maar erachter te komen waar het over gaat.
Helaas gebeurt het niet alleen op internet, dat dingen fout worden vertaald. Mijn eerste kennismaking met dat soort dingen was toen mijn vader een gebruiksaanwijzing las, maar niet wist wat hij moest doen. Hij spreekt veel talen, dus hij keek het bij de verschillende talen en overal stond ongeveer hetzelfde, maar dan toch net iets anders. Als je maar een taal spreekt, heb je dat soort problemen natuurlijk niet, jij gelooft gewoon wat er in jouw taal staat. Als je meerdere talen hebt, vraag je je af welke nou echt klopt. En soms kan het heel verwarrend of zelfs gevaarlijk zijn. Zo is het met mij de volgende gebeurd: Mijn vriend heeft speciaal voor mij, toen het zo koud in de winter was, Chocolate 2 go gekocht. Dat is warme chocolademelk die zich binnen 3 minuten verwarmt. Echt awesome! Ik had het zo vaak koud en wij reizen ook vaak samen met hem, dus hij had altijd minstens eentje bij zich, voor mij. :) De gebruiksaanwijzing staat erop in het Nederlands en in het Engels. Wij gebruikten eerst de Nederlandse versie, waarbij je dus eerst moet laten verwarmen en dan pas openen. Ik heb elke keer mijn tong en mijn mond verbrand. Toen hebben wij ontdekt dat in het Engels iets anders staat (zie foto), namelijk dat jij eerst moet openen en dan wachten totdat het warm wordt. Wat maakt het uit? De bovenkant wordt niet warm als jij het eerst opent. Dus ik heb mijn tong zo vaak verbrand door een stomme fout!

No comments:

Post a Comment