9.1.14

gezondheid


Ik hou van kortingen en van besparen, dat weet iedereen wel.. Maar ik doe het wel logisch en normaal, niet overdreven. Laatst werd mijn ma op een zaterdag misselijk, niks anders te doen, ik moest de huisartsenpost bellen. We gingen naar het ziekenhuis, ze werd onderzocht, alles kwam goed. Naar mijn huisarts gaan kost niks in vergelijking met als je naar het ziekenhuis moet of naar de huisartsenpost. Mijn huisarts weet wie ik ben en hij heeft een nette kamer, bij de huisartsenpost heb ik geteld, mijn ma was onderzocht door 9 verschillende mensen. Ze moest elke keer opnieuw vertellen wat ze had. Vermoeiend. Dus ik dacht...

Is het niet raar dat ons gezondheid geld kost? Ik zou nooit daarop besparen, maar er zijn mensen die bijvoorbeeld tot maandag wachten als ze zaterdag iets hebben, gewoon om niet naar de huisartsenpost te hoeven gaan. Of iedereen kent het wel: je voelt je niet zo lekker, maar je wacht nog even af, misschien gaat het wel weg... Een keertje heb ik een gesprek in de trein gevolgd: het meisje had haar been gebroken tijdens fietsen, ze belde 112 en de medewerker vroeg of ze toch naar het ziekenhuis kon fietsen of misschien gebracht kon worden, omdat dat goedkoper en makkelijker was. Voor wie precies? Als ik haar was geweest, had ik zo hard geschreeuwd in me telefoon dat die medewerker doof werd. Ik heb net me been gebroken, lig daar helemaal bebloed en je vraagt nog of ik geld en moeite wil besparen?! Ik vind op gezondheid besparen echt stom. Gewoon het feit dat dat mogelijk is. Dat zoiets bestaat. Het zou niet zo moeten zijn... 
Als dat meisje de koningin was, had niemand aan haar gevraagd of ze met de auto kon. Dus we stellen allemaal prijsklassen op, zodat je op gezondheid kan besparen door soms maar gewoon af te wachten, maar als je de koningin bent, dan word je natuurlijk altijd behandeld. Als dat meisje in coma raakte daar op de stoep, mocht ze daar doodgaan. Als ze een prinses was, zou ze nog steeds "leven" in een ziekenhuis. Verdienen we niet allemaal dezelfde behandelingen? 
Ik geef toe, als je meer verzekeringspremie betaalt, tuurlijk is het normaal dat je meer krijgt voor je geld. Maar het is absurd hoe mijn moeder daar in het ziekenhuis stond, bijna aan het overgeven en flauwvallen, maar ze moesten nog even haar gegevens ophalen om te zien wat voor behandeling en kamer ze kon krijgen.
Gezondheid gaat toch voor geld.. 

No comments:

Post a Comment